بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خوش آمد گویی
لطفا در این قسمت فقط سوالات مربوط به سوالات عقیدتی ، احکامی را مطرح کنید .
سعی ما بر این است که در اسرع وقت جواب داده شود . لذا از تحمل و بزرگواری شما پیشاپیش ممنونم.
* نکته بسیار مهم :
پیام های خصوصی اگر بدون آدرس باشند امکان ارائه پاسخ وجود نخواهد داشت
پس لطفا ضمن گذاشتن آدرس ، پیام ها را بطور خصوصی ارسال نفرمائید
ضمنا مدتی است به دلیل فراگیر شدن فضای مجازی موبایلی و حضور بیشتر افراد در آن ، غالب پرسش و پاسخها در تلگرام و اینستاگرام صورت می گیرد ، لذا اگر برای دریافت پاسخ خود عجله دارید از طریق تلفن همراه با آدرس های زیر ارتباط داشته باشید
آی دی تلگرام : abdezahra135@
آی دی اینستاگرام : abdezahra.ir@
پاسخ:
سلام علیکم خواهرم
همون طور که میدونین احترام والدین تا همیشه واجبه و بر عهده ی فرزندان است که نهایت ادب و تواضع رو برای پدر مادر خصوصا مادرشون رعایت کنن
و اما اینکه مادر شما احتیاج به نگهداری ویژه دارند و زحماتی برای شما ایجاد کردند در حقیقت یک فرصت طلایی است برای شما فرصتی برای رشد و تعالی برای به خدا رسیدن
در احوالات بسیاری از بزرگان داریم که همین پرستاری از پدر مادر پیرشان باعث کنار رفتن حجاب ها از جلوی چشمانشان بوده
حتی درباره یکی از این عرفا اینطور امده که مادر نصف شب بیش از ده بار او را بیدار کرد و هر بار با کمال ادب و ارامش به مادرش رسیدگی کرد اما دفعه اخر از فرندش که آب خواست در فاصله بین آب آوردن فرزندش خوابش برد و وقتی ان عارف مادرش را صدا زد تا آب را بدستش بدهد بخاطر بیماری فراموشی ای که داشت با خلق عصبانی کاسه آب را گرفت و کوبید بر فرق سر فرزندش و شروع کرد نفرین کردن
اما فرند دم بر نیاورد و باز با احترام با مادر برخورد کرد . اینجا بود که دیگر به خدا رسید و پرده ها از جلو چشمانش کنار رفت و به عرفان الهی دست پیدا کرد
لذا در هر صورت بی احترامی شما نسبت به مادر علیل تان بی برکتی به بار می آورد و حتما توصیه می کنم با مشاوره و مشورت با پرستاران عزیز و معلمین اخلاق تمرین خوش رفتاری رو شروع کنید تا اجر زحماتی که میکشد خدایی ناکرده از بین نرود .
اگر شما کمال ادب و حق مادری رو رعایت بکنین دیگه نفرین های ایشون هم حکم دعای خیر داره براتون/
التماس دعا
پاسخ:
سلام
جوابتون احتیاج به پرسش و پاسخ داره
در تلگرام خدمتتون هستم
abdezahra135@
پاسخ:
سلام
لباسای خودتون که نجس نیست چون یقین ندارید که آیا به اون قسمت برخورد کرده یا نه پس پاکه
درباره بچه : خیسی بدن فقط به کهنه سرایت میکنه که مهم نیست و دفعه بعد که میشوریدش پاک میشه
لباس های بچه هم که خیسی قسمت مدفوع بهش نرسیده و پاک هست
پاسخ:
سلام خواهش میکنم
روایت داریم که تا قبل از یقین به نجس شدن ، همه چیز برای ما پاک است
یعنی چون شما مطمئن نیستید و یقین ندارید که کف دستشوئی نجس است ، حکم طهارت و پاکی رو داره براتون
پاسخ:
سلام
اگر قسمتی که آب ریختین و شستین مجددا خون اومده باشه قسمت خیس شلوارتون نجسه
فقط همون قسمتی از خیسی شلوار و بدنتون نجس میشه که خون مجدد بهش رسیده
باقی خیسی هت پاکن
پاسخ:
سلام علیکم
بله پاک میشه البته سعی کنید جرم نجاست رو قبل از انداختن لباس در ماشین لباسشوئی جدا کنید
مثلا اگر لخته ی خون خشک شده ای وجود دارد آن را جدا کنید
پاسخ:
سلام
حکم شخص وسواسی این هست که در رابطه با مسائل دقیقا شبیه عموم افرادی عمل بکنه که وسواس ندارن
یعنی اگر مثلا خواهر شما شخصی غیر وسواسی هست و گفت این جا پاکه دیگه قظعا برا شما پاک حساب مبشه
در رابطه با غسل هم وقتی واجب میشه که بع ارگاسم رسیده باشین
به زبان واضح و راحت یعنی اینکه دیگه از لذت جنسی سیر شده باشید
غسل تون صرفا یا آب ریختنه که نهایتا نباید بیش تر از 2 دقیقه طول بکشه
پاسخ:
سلام
در برطرف کردن نجاست رنگ اهمیتی نداره
اگر عین نجاست برطرف شده و آب کشیدین ولی رنگی باقی مونده لازم نیست اهمیت بدین / پاکه
پاسخ:
سلام
نخیر چنین چیزی اصلا درست نیست و مبنای فقهی ندارد
پاسخ:
سلام
اگر خون حیض یا استحاضه خارخ شده باشد و همراه آب به بدن و حوله و یا محیط حمام سرایت کرده باشد نجس هستند در غیر اینصورت به صرف پریود بودن جایی نجس نمی شود
پاسخ:
سلام
آب تازمانی که متصل به کر هست پاکه
پاسخ:
سلام
همین که یادتونه دستتون رو با آب کُر شستید کافیه
پاسخ:
سلام
هیچ اشکالی نداره
فقط از آرامش و حضور قلبتون ممکنه کاسته بشه
پاسخ:
سلام
متاسقانه هیچ آدرسی اعم از شماره تماس یا ایمیل برای ارائه ی جواب نگذاشتید
پاسخ:
سلام علیکم
بعد از توبه ی واقعی و پشیمانی از اشتباهات گذشته لازم است خطاهایی که انجام شده را هم جبران کرد
حق الناس حتمن باید جبران شود
حق الله هم باید با رعایت تقوای بیشتر و نماز اول وقت و انجام واجبات و ترک محرمات جبران گردد
پاسخ:
سلام
تا ده روز بعد از شروع پریود خونی که می آید همان حکم حیض را دارد
بعد از ده روز احکام استحاضه رو داره
پاسخ:
سلام
وقتی دخول صورت نگیرد فقط در ضورت رسیدن به ارگاسم غسل جنابت به شما واجب می شود.
پاسخ:
سلام
برای اینکه یک لباس پاک بشه روی اون لباس همیشه دوتا عملیات باید صورت بگیره
1- عین نجاست از لباس برداشته بشه ( اون جسم نجس اصلی مثل مدفوع یا لخته های خون)
2- لباس با اب کر آبکشی بشه
اگر رو لباس خون لخته یا مقداری مدفوع داشت باید اول اینا رو از رو لباس برداشت که دیگه بعد ابکشی هیچ چیز رو لباس نباشه
حالا خیلی از ماشین لباسشویی ها سیستم کاریشون اینطوره که سه بار آبکشی رو میکنن کلا پاک میشه همه چیز
اون باقی ماندن کف هم هیچ ایرادی در فرایند طهارت ایجاد نمیکنه چون سه بار اب کر رو لباس ریخته میشه و لباس پاک شده
پاسخ:
سلام علیکم
حتما شما خودتون هم میدونید یکی از کارهای خیلی پر گناه وسواسه ! یعنی اگر یکی اهل نجس و پاکی نباشه و این کارش گناه محسوب میشه ، در موازات همون ، وسواس هم گناهش از اون بیشتر نباشه کمتر نیست
در رابطه ی اینکه شما باید چکار کنید:
وظیفه تون اینه برای رعایت مسایل نجس و پاکی عرف مومنین رو در نظر بگیرید و حتی یک قدم هم از اونا جلوتر نرید
یعنی مثلا به پدر یا مادرتون بگید اگه شما الان جای من باشی درباره ی این مساله چکار میکنی ، دقیقا مثل اونایی که وسواس ندارن رفتار کنید/
اما درباره ی حکم شرعی اون دوتا مثاله ای که فرمودید . اصلا به فرموده ی اهل بیت اون جور جاها که فکر کردید نجس شده و فقط همین احتمال هست و یقین نیست ، قطعا و حتما باید حکم به طهارتش بکنید ...
روایت داریم ( کل شی لک طاهر حتی تعلم انه نجس) یعنی هممممه چیز همییشه پاکه مگر ( مطمعن ) بشی نجسه ... استاد ما میفرمود یعنی : اگر بتونی قسم حضرت عباس علیه السلام بخوری به اطمینانت اون زمان نجسه وگرنه همه چیز پاکه ...
درباره ی افراد وسواسی هم این قضیه به صورت جدی تر لحاظ میشه /
باید ببینید خدا از شما چه خواسته / باید به خواست خدا عمل کنید / ما اگر نجس و پاکی رو رعایت میکنیم بخاطر رضایت خداست ... اما شخص وسواسی برای رضایت دل خودش اینکارا رو میکنه تا دلش اروم بشه درحالی که خدا خواسته ادم وسواسی همه چیز رو به عشق خدا ساده بگیره و دقت بیجا نکنه ... چون وسواس از نزدیک شدن به خدا انسان رو متوقف میکنه /
موفق باشید یاعلی
پاسخ:
سلام
بله پاکه . وقتی شما عین نجاست رو برطرف میکنید و با آب کُر(اب لوله کشی) و به قول شما جند بار هم اب میکشید دیگه اون کهنه پاکه / و اون رنگی که جرم ( جسم ) نداره هم اصلا نجس نیست.
پاسخ:
سلام
چون منی مایع هست و به فرش نفوذ میکنه ، باید یا دو سه بار طوری ابکشی بشه که اب شستشو دور ریخته بشه ( مثلا زیر فرش یک لگن باشه که اضافه اب شستشو توی اون بریزه ) و با اون کاری که شما گفتید فقط محدوده ی نجس فرش بیشتر میشه ! و اون اسکاج و دستمال و دستتون هم نجس میشه /
پاسخ:
سلام
عملی وجود دارد با نام ( استبراء ) مستحب موکد است/
بعد از ادرار و بعد از انزال / وقتی اینکار را انجام دادید دیگر هر رطوبتی از شما خارج شود حکم طهارت بر آن حمل می شود/
برای نحوه ی استبراء به رساله رجوع کنید
پاسخ:
سلام
من نمیدونم شما خانومید یا آقا ! فرق میکنه حکم مساله /
پاسخ:
خواهر من اب شیلنگ اب کر هست ...
این اب کر نعمته ، به هرچی برسه پاکش میکنه
مراد از طهارت اینه که رو کل اون جسم یک بار اب کر پاک ریخته بشه و یک چنگش بزنید و تمام .. سه بار هم لازم نیس.. دوبار بسه یک اب یک چنگ و دوباره زیر شیر اب کلا میشه پنج ثانیه. باقیش دیگه فقط و فقط وسواه و حرام...
بله حتما پاکه . خاطرتون جمع جمع جنع...
پاسخ:
سلام
برای راحت شدن از موضوع اول ؛
اولا که گفتم تمام اینا واسه شخص شما پاکه اما ؛ راهش اینه شیر رو توی کاسه دستشویی باز بزارید و در همون حین ادرار کنید. دیگه حتما اگر هم چیزی باشه پاکه .
مساله دومتون ؛ اون اب واستون پاک پاک ... به اب کر و جاری وصله و هیچ جای شکی در پاک بودنش نکنید .
درست و راحت زندگی کنید . قراره یه دوری از نجاسات داشته باشید دیگه این کارو همش وسوسه ی شیطانه.
اون مقدار های میکروسکوپی رو اصلا لازم نیست شما خودتونو درگیر کنید
پاسخ:
سلام علیکم.
١. مستحبه خیلی مهمی هست.
٢. اذان ظهر منظوره
٣. تا شنبه عصر میتونه قضا کنه
۴.بله . غیر اون دیگه غسل جمعه حساب نمیشه . گرچه غسلهای مستحبی دیگه ممکنه
۵.بستگی به نظر مرجع شما داره . از موارد اختلافیست
۶. غسل جبیره میگرید . مثل وضوی جبیره
پاسخ:
سلام علیکم مومن خدا ... افسردگی دیگه چرا عزیزم ؟!
دوران کودکی که شما مکلف نبودید و چیزی ب گردنتون نیست . افراد دیگری هم که در منزل بودن به فرض اینکه حتی با نجاست برخوردی هم داشته باشند احکامشون همش صحیح و درسته . چون خدا از اونها پاکی ظاهری رو خواسته لذا هیچ مشکلی پیش نمیاد ...
میمونه الان فقط... که اگر شما یقین صد درصدی دارید در حال حاضر جایی از منزل پدرتون وجود داره که هنوز از اون زمان ها شسته نشده و قطعا قبلا نجس شده ؛ خب اب کشیدنش کار سختی نیست . و لازمم نیست به کسی در اینباره چیزی بگید .
بگمانم نهایتا یک فرشی یا قالی ممکنه که نجس شده باشه از اون سال ها و هنوز شسته نشده باشه که اونم تازه مشکلی ایجاد نمیکنه ... یک قالیشویی مساله رو حل میکنه . یعنی همون نزدیک ترین قالی به حمام.
باز نکته ای بود بفرمایید در خدمتم
پاسخ:
خواهش میکنم .
بله حد اکثر زمان حیض نهایتا ده روزه و از اون ب بعد استحاضه حساب میشه
پاسخ:
سلام علیکم .
کمترین زمان پاکی ١٠ روز هست یعنی اگر قبل از این مدت هر نوع خونی دیده یشه استحاضه ست
بعد از ده روز دیگه بستگی داره به میزان و نوع خونی که بیاد
اگر خون ، مثل خون حیض باشه ؛ یعنی گرم و با فشار و سرخی رو به سیاهی داشته باشه خب این شخص حیض شده و شروع پریودشه
اگر هم نه ، خون علایم حیض رو نداشته باشه باید بسته به نوع استحاضه اش وظیفه شو انجام بده که قلیله ست یا کثیره ..
در ماه مبارک رمضان هم که اگر حیض بود وظیفش مشخصه . روزه نباید بگیره.
اگر مستحاضه بود روزه ش ولی درسته البته بشرطی که درصورت متوسطه یا کثیره بودن ،غسلهاشو انجام داده باشه
پاسخ:
در پناه خدا .یا حق .
پاسخ:
وظیفه شما ؛
اعمال کسی که طاهر است + تروک کسی که حائض است .
نمازتون رو باید بخونید و دیگر اعمال ولی به اگر متاهلید , نزدیکی نباید داشته باشید یا داخل مسجد نباید برید و ...
غسل استحاضه تون هم بستگی به نوع استحاضه داره ، قلیله،کثیره ...
ببخشید در سفر هستم و اینترنت زیاد در دسترس ندارم
پاسخ:
سلام
فاصله بین دو حیض نباید از ده روز کمتر باشه ، اگر کمتر از ده روز شد حکمش استحاضه ست .
حالا اگر قبل از رسیدن وقت یا سپری شدن عدد ،خانمی خون دید باید دقت کنه که علامات حیض رو داره یا نه
اگر علامات حیض رو داشت که شروع دوره جدیدشه ، اگر هم نداشت باز میشه استحاضه،
پاسخ:
خواش میکنم . الحمدلله ...
بله خب . من هم میدونم شما کاملا عادی و معمولی هستید
اما همون حساسیته که زیاد میبرتون زیر اب خدایی ناکرده اسباب زحمت خودتون و خانواده تون و اطرافیانتون میشه
و از همه مهمتر اثر نامطلوبیه که موجب حس نکردن ارامش عبادت میشه..
پاسخ:
نه دیگه اصلا اهمیت ندید . پاک پاکه !
حکم خداست ،روایات اهل بیته که شما اصلا نباید توجه کنید .همه چیز واستون پاکه
صرفا نجاست کااااملا واضح و معلوم رو اونم فقط در حد رفع نجاست برطرف کنید . دیگه متنجس و مشکوک به نجاست و احکام سرایت به شی مرطوب و ... به هیچ کدومش اصلا نباید توجه کنید .
یعنی این رویه راه سعادت هست که اهل بیت برای شرایطی مثل شما توصیه فرمودند
فرشاتونم همش پاکه.
پاسخ:
سلام
بله که دنیا گلستونه .
اندک حساسیت بیش از اندازه در این امور یعنی وسواسی که حرامه و فقطو فقط کار شیطانه .
تو احکام و روایات واسه شخص وسواسی همه چی رو تغییر دادن . یعنی واسه شمایی که حساسیت نابجا دارید حکم خدا اینه که اصلا توجه نکنید و ههمین نماز و همین وضو و همین طهارت رو بطور کامل و تمام و صحیح قبوله و از اون طرف توجه کردن بهش و بروز وسواس میشه حروم !
الان همه چی واسه شما پاکه ! شک نکنید ... همون طهارتی که همه ی مردم بطور عادی عمل میکنن رو انجام بدید اگر هر حس و شک و گمان و فکری کردید به عمد , برای رضای خدا بزاریدش کنار . اصلا باید برای تقرب به خدا قربتا الی الله نمازی بخونید که در طهارتش مطمانید چیزی بهتون پاشیده !!! چون اینا همش کار و حربه شیطانه..
بله نجاست خون که کلا متفاوته ... بماند همونطور ک گفتم تازه یه عده ای قول به عدم نجاست خون هم دارن !
اما فقط یک نشونه برای اینکه بفهمید نجاست خون خیلی فرق داره با دیگر نجاسات اینه : شما میتونید با لباس خونی به اندازه یک سکه نماز بخونید !حتی عمدی !!!نمازتونم کاملا به فتوای همه فقها درسته .. مثلا دستتون دوسانت خونی شده اونم خون تازه . میتونید از عمد حتی با همین حالت نماز بخونید و نمازتون کاملا صحیحه .
پاسخ:
سلام
شما مرجع تون حالا حضرت اقا هستن یا اقای سیستانی ؟!؟! هر کدوم باشن دیگه چرا حکم دیگری را رجوع کردید ؟؟؟
بماند که نظر اقای سیستانی هم شبیه رهبری هست . نیازی به خشک شدن نیست .
اصلا اینها همه به کنار ... شما که بهیچ وجه کار بکار این حرفا نداشته باشید . تو کامنت قبلی تکمیلا عرض کردم واستون ؛ الان با این شرایط وسواسی شما همه چیز واستون پاکه و اگر حتی حساسیت بخرج بدید رو وسواستون چه بسا حرام مرتکب شدید ..
بابا اسلام سخت نیست . زندگی رو به خودتون و اطرافیانتون سخت نگیرید و اذیت نکنید .
یادمه از قول یکی از بزرگ علما میگفتند که یکی از فرزندانشون کمی وسواسی شده بودن دست اقازاده رو میگیرن میبرن داخل دستشویی و افتابه رو کنار سنگ دستشویی از بالا میپاشن رو زمین باشدت ! بعدم میگن من با همین عبا قبا میرم مسجد و نماز میخونم و امام جماعت میشم . در حالی که کلی اب از سنگ دستشویی بر روی لباسشان برگشت کرده بود ...
این راه درسته ... نه اینکه همش پی این باشم چی نجس شد چی پاک .. درباره خون که باز خیلی بیشتر .. من حتی از علما میشناسم خون رو شاید نجس هم ندونن !! و لا اقل حد نجاستش رو پایین تر از دیگر نجاسات بدونن
توکل بر خدا . بد به دلتون راه ندید و اصلا به این چیزا دیگه توجه بیجا نکنید تا حساسیتتون کمتر و کمتر بشه
پاسخ:
سلام
ببینید شما خودتون نوشتیدنمیدونم شک دارم یا نه ! این یعنی شک دارید دیگه !
اصلا خون تو حموم شما چکار میکنه . اگر از مسایل زنانه ست که خوبه بدونید حمام در این ایام توصیه نمیشه ولی بهر حال قبل بیرون اومدن با شلنگ یا سطل دور تا درر حمام رو اب بریزید همون زرد رنگ رو هم اب بریزید . کاری نداره که ..
اب اگر به اندازه کر نباشه ( تقریبا یک وان پر اب ) یه قسمتش نجس بشه باقیشم نجسه ولو رنگش عوض نشه اما اگه همین ابو به یک باریکه اب وصل کنیم میشه پاک . چون به کر وصل شده
اما درباره حکم کلی این حال و هوای شما ؛
شما وسواسی اید . حکم وسواسی هم اینه که حی اعتنا به مسایلش رو نداره و باید بنا رو در همه چیز بزاره بر پاکی . واسه شما همه پاکه ! جدی میگم ..
حکم ثانوی همه چیز رو برای شما در مسایل مبتلا به پاک میکنه . حتی حساسیت روی وسواستون حرامه ...
اون قضیه سینک ظرفشویی هم که کلا مشکلی نداشته و محل اعتنا نبوده .. خاطرتون جمغ
پاسخ:
سلام
جایی که وصل به کر باشه کلا پاکه تو حموم هم چون دوش بازه و اب کر در جریانه نوبت به این حرفها نمیرسه اصلا
یه قاعده فقهی که از روایات گرفته شده اینه ؛ کل شی لک طاهر حتی تعلم انه نجس
یعنی خاطرتون جمع باشه که همه چی واسه شما پاک و طاهر مگر اینکه مطمان بشید و قطع داشتخ باشید نجساست
لذا به اصلاح ما طلبه ها ؛ اصالت الطهاره جاری میکنید اون جاهایی که شک در طهارت یا نجاست یک شی دارید و بنارو بر پاکی باید بزارید
با این دو سه جمله خاطر خودتون دیگه راحت کنید و تا میتونید سعی داشتخ باشید که از وسواس و حساسیت بیجا دوری کنید .
یاعلی
پاسخ:
سلام .
راستش نمیدونم جواب این حالت از مساله رو .
اجازه بدید در هفته جدید از شیخناالاستاد بپرسم ان شاالله ...
سوال کردم . فرمودند ؛ در صورتی که واقعا پدر شما عقل معاش نداشته باشند و برنامه ریزی درستی در مدیریت امور اقتصادی خانواده نداشتند در نتیجه وقتی تصرف و مدیریت بخشی از امور اقتصادی به عهده ی مادر شما بوده ،حالا همان وظیفه ای رو دارند که پدرشما باید اجرا میکرده .
یعنی همانطور که اگر این پول را پدرتون جمع کرده بود باید الان خمسشو میداد ، الان مادرتون باید بنیابت از ایشون چنین کاری رو انجام بده .
حالا اگر پول به قصد کار مشخصی مثلا ازدواج شما کنار گذاشته شده که خمس نداره و اگر قصد خاصی نبوده و صرفا جهت سرمایه روز مبادایی بوده ، چرا خمس پول باید داده بشه و الان چون مادرشما در جایگاه پدرتون وکیل در تصرفات بودن ،برای خمس دادنش هم نیازی به اجازه پدرتون نیست .
ولی اگر پدرتون این مابین از این جریان چیزی بفهمه و قبل دادن خمس بخواد پول رو از مادرتون بگیره و هرکار میخاد با این پول بکنه ، میتونه ..
ا
مساله دیگری هم بود که متاسفانه اینجا بطور عمومی امکان نمایشش نیست .
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
اگر این پول حقوق خود مادرتون بوده یا نفقه مادرتون حساب میشده ؛ نه!
احتیاجی به اجازه از پدرتون نیست چون اصلا ایشون مالک پول نبودند .
یاعلی
پاسخ:
سلام
نخیر دیگه . برای امور ازدواج و جهیزیه خرج بکنید خمس نداره
اره . ولی من خوف اینو داشتم شاید شما دیگه نیاید اینجا و بعد نوشت رو بخونید .
وقتی ادرس باشه هر تغییر یا موضوع دیگه ای را میشه ارسال کرد.
خواهش میکنم . انجام وظیفه ست .
متشکرم ،یاعلی .
پاسخ:
ببینید فتوای آقا در موضوع پس انداز برای
جهیزیه اینه :
آیت
الله خامنه ای:اگر برای تهیه وسایل مورد نیاز درآینده نزدیک(مثلا تا 3ماه
پس از سال خمسی)پس انداز شده باشد وبا پرداحت خمس آن نتواند آن را تهیه
کند،خمس ندارد.
ولی شما الان هم در غیر جهیزیه میخواید بخشیش رو خرج کنید و هم اینکه بیش از او سه سال از پس انداز میگذره/ ظاهرا خمس تعلق میگیره / میتونید در طی مدتی بدید.
مگه خمس رو فقط به پولای زیاد میدن ؟؟
خمس پدر من امسال شد 50 هزار تومن ! بنده خدا هیچی پس انداز خب نداشتند .
پس اندازی که از حقوق جمع شده به هر نحوی خمس داره
اما اگر از پول های هدیه ای میبود خمس نداشت . یا اینکه مثلا یک حساب به نام شما باز می کردند و هر از گاهی مبلغی رو به عنوان هدیه به شما میدادند .. و شما شرعا و قانونا مالک این هدیه ها می شدید.
ویا پولی که مادر شما جمع کرده اند از محل نفقه هایی که پدرتان به مادرتان اعطا می کرده می بود
بعد نوشت : ما هی اصرار می کنیم بدون آدرس کسی پیام نذاره ولی خب عده ای زیاد جدی نمیگیرند .
نمونش همین سواله که من امروز از یک مجتهد و از نماینده گان علما پرسیدم و مساله ایشون رو با جزئیاتش با ایشون در میان گذاشتم و ایشون فرمودند با این شرایط اگر از پول می خواهید در جهت همون جهیزیه و مسائل پیرامون ازدواج استفاده کنید ، خمسی به عهده شون نیست /
یا علی
پاسخ:
در ان صورت که قطعا باید خمسشو بدید چون این پول از خرجی سال اضافه اومده که جمع شده . ولو اینکه با صرفه جویی و قناعت بوده باشه به محض رسیدن سال خمسی به ان خمس تعلق میگیرد .
تازه اصل اینکه ایا به این پول خمس تعلق میگیرد یا نه را ؛ شما باید طبق نظر مرجع تقلید خودتون عمل کنید . چون بعضی مراجع فقط خرید لوازم جهیزیه را استثنا از خمس میکنند و اگر پول کنار گذاشته شود خمسش را واجب میدانند .
خمس این پانزده میلیون هم مبلغ زیادی نمیشه . سه میلیون میشه که اون رو میتونید دست گردون کنید تا دیگه خمس به گردنتون نباشه و عوض ان مقروض به دفتر شوید که طی اقساط به مرور زمان پرداخت کنید .
لذا حکمتون رو باید طبق فتوای مرجعتون پیگیری و عمل کنید.
پاسخ:
موفق باشید و عاقبت بخیر ...
پاسخ:
بسیاری از علما که قدیم حرام میدونستند ... اما بیش از هفت ایه لا اقلش کراهت قطعی داره .
بله دیگه ... تو این ایام هر نوع خواندنی که بیش از هفت ایه باشه مشمول همین حکمه , چه جلسه قران چه حفظ . البته ظاهرا گوش دادن غیر از خواندن است . یعنی کسی که در جلسه قران شرکت میکند و فقط گوش می دهد یا برای تثبیت ،صوت گوش میدهد احتمال دارد که بگوییم اشکالی ندارد .
البته در اصل موضوع فقهی ( کراهت در مستحبات ) دو نظر وجود دارد .
یکی اقل الثوابا .... یکی هم کراهت واقعی
مبنا اول میگه کراهت در مستحبات به معنی ثواب کمتر است
مبنا دوم میگه گرچه اصل کار کار خوبیست اما این فعل نهی شده و مورد پسند شارع نیست . که میشه کراهت واقعیه .
من خودم دنبال این موضوع بودم و با چند نفر مجتهد صحبت کردم ،بنظر مبنا دوم صحیح تر است ...
لذا وقتی شارع نخواسته ، ترکش محبوب تر است ...
یاعلی
پاسخ:
سلام
بله میشه ولی مرجوح است بیش از هفت ایه خواندن ...
یعنی روایات خواندن بیش از هفت آیه را توصیه نمیکنند . اما کاری که بسیار در این ایام توصیه میشود ؛ هنگام اذان نماز های یومیه وضو بگیرید ، در سجاده رو به قبله بشینید و ذکر خدا بگید ... این کار مستحب و سفارش شده ست
پاسخ:
سلام ارش جان .
چون بازار اونجا بازار مسلمین نیست لذا شما درباره اون دسته از خوراکی هایی که ممکنه نجس باشه یا حرام باشه ، دقت کنید .
مثلا بیسکوییت و اینطور چیزا خب جایی واسه تحقیق نداره ، یا مثلا میوه جات .
اما گوشت ها رو یا ساندویچ های گوشتی رو حتما باید مطمان بشید ذبحش حلال باشه .یا غذاهایی که ممکنه درش مشروبات الکلی باشه یا ارتباط مستقیم با بدن کافر داشته باشه ..
نستله هم اگر صاحب امتیاز شرکتش افراد معاند و دشمن اسلام باشن خرید از اون مارک میشه کمک به دشمن خدا .
پاسخ:
سلام
باید نظر مرجعتونو ببینید :
بنا بر نظر برخی مراجع ، اگر این پول رو برای تهییه جهیزیه کنار گذاشتند و الان هم از این پول و سودش فقط واسه همین کار میخوان استفاده بکنند خمسی بهش تعلق نمی گیره .
بعضی مراجع هم فقط مدت کوتاه دو سه ساله را اجازه میدهند .
بعضی هم فقط در خرید جهیزیه اجازه میدهند و پول کنار گذاشته را به محض رسیدن سال خمسش را واجب میدانند .
اما بهر حال اگر از این پول بخوان در غیر جهیزیه استفاده کنند دیگه اونجا خمس همون مقدار رو باید حتما حساب بکنن و بدن.
پاسخ:
بله , موفق باشید و عاقبت بخیر .
یاحق ...
پاسخ:
سلام
بله هم غسل جمعه رو میتونن انجام بدن هم اگر غسل واجب دیگری به عهده شون است , مثل غسل مس میت و یا غسل جنابت .
غسل جمعه واجب نیست اما مسحب بسیار موکدی ست , انقدری که اگر موفق به انجامش نشدید امکان قضای این عمل تا شنبه هم ممکن است , دقیقا مثل نماز شب که مستحب است و اگر فوت شد , می شود فردای ان شب قضایش را بجا اورد .
پاسخ:
سلام علیکم
در صورتی که به حالی از لذت بدنی برسید که بعد ان بدن سست شود , در بعضی خانم ها همراه با ترشح کاملا معلوم .
این حالت رو اگر کسی که مجرده خودش باعثش بشه , خود ارضایی هست و موجب دوری از خدا.
راهش هم ازدواجه ! هرچه زودتر خصوصا برای دخترها بهتر ...
پاسخ:
سلام ببخشید بنده مدتیست چند گرفتاری داشتم ...
بعد نماز ببینید مانعی در وضو یا غسل بوده:
اگر از قبل میدانسته که مانع وجود دارد و زمان وضو یا غسل فراموش کرده , باید دوباره وضو یا غسل امجام دهد و نماز را دوباره بخواند
اگر وقت نماز خیلی کم بود میتونه تیمم بکنه اصلا ... و نمازش درسته
پاسخ:
سلام
خرید را شما نکردید , پدرتون وجه کالا را دادند ... فکر نمیکنم اصلا کاری به شما داشته باشه .
نهایتا پدرتون خطا انجام دادن و کاری به شما نداره این مطلب .
یاعلی
پاسخ:
سلام
در اسلام مجوزی بنام حق الماره وجود دارد که حق خوردن از میوه های درختان سر راه یا بیرون زده و داخل در پیاده رو ها و محل های عبور عمومی را میدهد
به دو شرط ؛ ١- استفاده بمقدار معمول خوردن سر راه باشه ... یعنی مفصل و پر و پیمون نچینن ... ٢- صاحب درخت بطور خاص منع نکرده باشد .
پاسخ:
سلام علیکم
1- نیت + ( 1 سرو گردن 2 سمت راست بدن 3 سمت چپ بدن )
2- اگر غسل جنابت نباشه و شما بخواید بعد از حمامتون بلا فاصله نماز بخونید میتونید وضو بگیرید چون بعد غسل باید برای وضو مواضع مسح را خشک کنید /وگرنه اصلا چیزی به عنوان وضوی قبل غسل نداریم
3- فقط بعد از غسل جنابت میشه
4- باید از همون قسمتی که مانع بوده دوباره ادامه ی غسل را اب بریزد و نیت کند . مثلا اگر در سر انگشت دست راست بوده باید از دست به پایین و بعد سمت چپ را دوباره بشوید و احتیاجی به غسل دوباره سرو گردن نمی باشد
5- میتونید همون اول وقت در روز ظهر جمعه هم نمازتونو بخونید
6- تمام همت و سعی خودشو بکنه که پای عهدش با خدا باشه و توبشو نشکنه .... اگر خدایی نکرده از دست در رفت دوباره استغفار کنه و همتشو افزایش بده و بیش از پیش رعایت کند
پاسخ:
سلام.
بلاخره هر کسی وظیفه ی شخصیش اینه که درباره دینش تحقیق بکنه.
فکر میکنم با یک عقل سالم اگر کسی واقعا یه مدتی پیگیر و دنبال پیدا کردن اعلم و اعدل و اتقی از علما باشه به نتایج خوبی برسه.
با یک فحص و جستجو میشه نقاط قوت و ضعف را حدودی بدست اورد و با همنشینی فضلا و اهل علم خیلی چیزها روشن میشه... خدا هم همینه خواسته از ما
ما اونموقع که ایت الله بهجت فوت شدت چندین سال بود که مقلد ایشون بودیم , اتفاقا بین اهل علم و طلاب و متدینین , ایشون معرفی شده بودن ...
پاسخ:
یکی دومرتبه باشه نه , ولی عرفا اگر مکاتبه استمرار داشته باشه , مثل همه دیگه ...
حالا پیگیر نباش عزیزم که یکسره بطور متوالی با خانمی پیام بدی و بگیری .. !
پاسخ:
لله علیّ...
عاهدت الله ...
برای خدا بر من است...
با خدا , برای خدا عهد بستم که...
اگر از موارد بالا باشه باید شصت روز روزه بگیرید یا شصت فقیر را یک وعده غذا بدید
اگر هم به اسم خدا قسم خورده باشید , به ده فقر غذا بدید , نتونستید سه روز روزه بگیرید ...
ظاهرا هم فقط یک مرتبه به عهده تونه , نه چند بار .
پاسخ:
سلام
اگر نذر یا عهد شرعی (یعنی به همراه لفظ مخصوصش ) کرده باشی کفاره داره ... وگرنه استغفارو و توبه و ان شاالله پرهیز .
پاسخ:
سلام علیکم
سایت رو میرم ان شاالله امروز میبینم .
اما درباره صحبت شما: باید دید فرد مخاطب در چه مرحله ای از معرفت و و اگلهی و اسلام قرار داره.
مثلا گاهی کسی قرآن رو قبول داره و بهش ایمان داره , هب از طریق همین قرآن میشه قانعش کرد , خیلی از ادله عقلی هستند و بطور فلسفی جواب فرد داده میشه که مجبور به قبولشه , چون حکم عقل اقضا قبول میکنه.
کسی که روایات رو قبول داره , بعد از معرفی علوم تخصصی روایت مثل رجال و درایه و فقه الحدیث و .. میشه واسش توضیح داد که طبق مبانی ای احادیث بررسی می شوند و محکمات و قطیاتش توسط مراجع بدست ما می رسد.
یا اینکه جواب کاملا دقیق و قوی در این باره ؛ که هر علمی متخصصینی دارد , علوم اسلامی هم خصوصا با عمق و وسعت زیادش متخصص و کارشناس داره , اگر کسی اولیات اسلام را مثل اصول دین را قبول داشته باشد , عقل حکم میکند که برای عمل به دین یا خودت کارشناس شو , یا برو پیش متخصص.
از بین متخصصین هم برو بگرد تحقیق کن عالم ترینشون که مشهوره با و تقوا وعلم و پارسایی و فهمش زبانزد است را انتخاب کن .
اینطوری واقعا دیگه هیچ سوالی نمیمونه ...
درباره کسی هم که اصلا دینی نداره بازم همین روش جواب دهی متکی به عقل کاملا جوابگوست برای اثبات دین و بعد اسلام و بعد تشیع ... که اگر کسی واقعا سوالی داره باید به متخصص رجوع کنه
حالا بازم اگر جایی ابهام داشت بگید تا روشنتر کنمش.
یاعلی
پاسخ:
سلام , بله خب تصمیمی که شما گرفتید تصمیم خوب و درست و بجایی هم بوده.
نمیدونید چکار کنید ؟! اغوش خدا برای بازگشت و توبه همیشه بازه ...
به خودتون کمک کنید و محکم تر از قبل پای تصمیمتون واستید.
ان شاالله با ازدواج این مشکلات هم رفع میشه , خدا دختری مومن و با حیا قسمتتون کنه .
یاعلی
پاسخ:
ما طب اسلامی داریم که مورد تایید روایات است , البته با رویکرد علمی اهل بیت در طب , بسیاری از فعالیت های طب سنتی منطقه هم بر اساس اموزه های معصومین شد .
یعنی در بین علما اسلامی طبی که رایج بوده بر مبنای سفارشات و ممشای کلی روایات اسلامی است.
پاسخ:
محل به زمین نشستن کشتی حضرت نوح که در عراق به نزدیکی شام هست. کوه جودی.
پاسخ:
سلام.
اون از خدا بی خبری که مطالب رو غرض ورزانه نوشته کلا ترجمه ی احادیث را هم باب میل و هدف خودش بکار برده !
پاسخ:
سلام
احکامی وجود دارد که همیشه در همه حال حکمشان ثابت است , حرام محمد , حرام الی یوم القیامه و حلاله , حلال , الی یوم القیامه.
خون همیشه نجس است , نماز همیشه بر مکلف واجب است و طلاهم برای مرد به عنوان زینت برای مرد همیشه حرام .
اگر هم قرار باشه حکمی عوض بشه , به دلیل ثانویه است , نه بطور مطلق. یعنی دو دلیل با هم در رقابت باشند و بخاطر یکی که مهمتر است دیگری را کنار بگذاریم , مثل وقتی که کسی دارد غرق میشود و ماهم نمازمان درحال قضا شدن باشد , در این حال چون اهمین جان مومن بسیار بالاست , اگر نماز را در ان حین نخواندیم و مشغول نجات شدیم و قضا شد , اشکالی ندارد.
تا زمان ظهور دو در از بیست و هشت در علم باز خواهد شد , لذا دلایل علمی ای که به ان می رسند کاملا محدود و جزیی است و دلیل تام برای حکمت حکم خدا نیست .
ما وقتی به اصل اسلام و پیامبر و امامان ایمان قطعی پیدا می کنیم و مطمان هستیم تمام حرف ها از حکمت خداست , باید به همه ی دستورات عمل کنیم , چون مطمان به حکیم بودن امر کننده ان داریم , اصطلاحا میگویند , تعبدا باید قبول کنیم.
همیشه دنبال فرمایشات علما و مراجع تقلید مورد اعتماد جامعه باشیم از خطر چنین ضربه ای مصون خواهیم بود .
پاسخ:
سلام
ببینید اگر لحن کلام را به.سمت صمیمیت وخودمانی میکشاند , استفاده نکنید وگرنه با رعایت چهارچوب ادبیات رسمی اشکالی ندارد
پاسخ:
سلام . خوشحالم از اینکه تونسته باشیم خدمتی کرده باشیم . الحمدلله.
اگر شما یقین داشته باشید , تاکید میکنم , یقین داشته باشید جنسی از راه قاچاق به دست میرسد خریدش جایز نیست .
کسانی هم که متاسفانه در این مسیر هستند و از ان ارتزاق میکنند مالشان مخلوط به حرام است. امکان خوردن غذا منزل چنین افرادی هست ولی اگر قطع دارید از راه قاچاق حرام هم پول در می اورد باید خمسی از ان مقدار طعامی که برای شما اوردند رو بدهید , ولی خاص این قضیه رو حتما از مرجع تقلید خودتون استفتا کنید چون یحتمل که مورد اختلاف باشد وظیفه.
یا بگید مرجعتون کی هستند تا خدمتتون عرض کنم وظیفه را .
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله
اگر ضرورت و لزومی در رانندگی نباشه خب حتما بهتر هست که استفاده نکنید اما اگر احتیاج و نیازی هست از مقنعه های چانه دار میتونید استفاده کنید , من خیلی هارو میبینم با یک گیره یا سنجاق کوچک روشونو پوشیده نگه میدارن حین رانندگی , البته راننده پوشیه ای هم خیلی دیدم و میبینم .
پاسخ:
سلام
متوجه هستم چه می گویید . بهر حال پدرو مادر است و به فکر عاقبت بخیری اولاد .اما خب گاهی راهشو بلد نیستند ...
شما راست میگید . حتی ما عاق اولاد هم داریم ... و پدرو مادرهم باید رعایت کنند حقوق فرزنداشونو
ولی ببینید حق پدر و مادر خیلی بزرگه و احترام و حفظ ادب به والدین کاااااااملا رابطه مستقیم داره با خوشبختی و عاقبت بخیری افراد.
با نیت و قصد تقرب به خدا تحمل کنید و در اوج تواضع برخورد داشته باشید ان شاالله خدا بهتون خیر عطا میفرماید ...
پاسخ:
سلام
مگه دختراهم جهاد میرن ؟؟
خدا جهاد را از زن ها برداشته...
سنگر های فرهنگی و خانه داری زا پر نگه دارید.
پاسخ:
سلام سلامت باشید :)
بله . کلهم نور واحد یعنی اینکه فطرت و خلقت اهل بیت همه یکی است و از یک نور است و از یک ریشه .
اما در این عالم هر کدام با توجه به شرایط مختلف و زمانه مختلفشان ویژگی های مختص خودشان را داشتند مثلا امام حسن علیه السلام طوری بودند که امام حسین علیه السلام نبود اما این در حالی است که اگر هر کدام جای دیگری بودند دقیقا همان رفتار و برخورد را می داشتند
هر کدام از اهل بیت یک نزول از مرتبه نور خدایند که در این مسیر هدایت یک موقعیت و رسالتی را به عهده داشتند اما با توجه به رسالت های گوناگون در این عالم و شرایطی که پیرامون آن ماموریت ها رخ می داده موجب تفاوت در میزان توجه و بحث و گفت و گو شده است
مثلا نحوه ی شهادت امام حسین علیه السلام طوری بود که حتی خود اهل بیت علیهم السلام هم توجه خاصی به آن داشتند
در باره ی آقا امیرالمومنین هم این طور است که شیعه بودن ما بسته به قبول ولایت حضرت است و منشا و نقطه بحرانی عقیده ما ولایتی است که مطهِّر است و نجات دهنده که سر این رشته ی نجات را امیر المومنین گرفتند بماند که دین با اسباب و لوازم این دنیا ارسال شده و در این عالم امام علی پدر تمام اهل بیتند و غیر از بحث ولایت اسباب دنیا اقتضا اهمیت بیشتر به پدر و بزرگ این سلسله را دارد.
پاسخ:
سلام
بسیاری از دوستان که مقلد آقا هستند بعد از ایشان به آیت الله سیستانی رجوع می کنند
پاسخ:
سلام علیکم
اولا توصیه میکنم واسه رفع تکلیف و خاطر جمع شدنتون حتما و حتما مساله خمس رو که مربوط به لقمه نان حلال زندگیتون میشه رو ترجیحا حضورا به یکی از دفاتر آقا مراجعه کنید و اگر هم نمیتونید زنگ بزنید و کسب تکلیف کنید . گاها در بعضی شرایط اموری را اجازه می دهند ویا بالعکس ...
اما کلیت ویفه شما اینه که : به اون لوازمی که در منزل دارید ولی هنوز ازشون استفاده ای نکردید از نمک و برنج بگیرید تا دستمال و لباس و پارجه ای که خریدید .. به همش خمس تعلق میگیره . صرف اینکه سال خمسی برسه باید خمس این لوازمی که به سال خمسی رسیدند ولی هنوز استفاده نشدند داده بشه.
ظاهر اینه که به اون مبلغی که شما میخواید از الان جمع کنید سر سال خمسی ، خمس تعلق بگیره که اگر نتونستید همونجا خمسشو بدید مالتونو اول با دست گردون طاهر کنید بعد مقروض دفتر میشد که به قسط بندی میتونید با خیال راحت پرداخت کنید .
پاسخ:
سلام
اسم قشنگ واسه دختر که اتفاقا خیلی داریم
ریحانه از القاب حضرت زهراست, حنیفا هم ظاهرا از اصطلاحات قرآنی گرفته شده به معنی زن موحد و پارسا و استوار
پاسخ:
سلام
سوالتون رو از یک مجتهد خواهم پرسید ان شاالله
منتظر باشید.
بعدنوشت: پرسیدم , فرمودند اگر حکمشو نمیدونسته هیچی برش نیست . استغفار کنه تمام عباداتشم صحیحه خاطرجمع ...
پاسخ:
سلام
زیر چادر که اشکالی نداره هرطور دوست داشته باشن ... روسری رنگی باشه اما از زیر چادر بیرون نباشه
از اون شادی بین خود خانم ها و محرم ها میشه استفاده کرد . خیلی هم خوبه
پاسخ:
سلام
ببخشید دیر شد . چون نمیدونستم و از استادم پرسیدم .
فرمودند اون ذکری که عادت شده باشه یا واسه ریا باشه یا اینکه اصلا در طی ذکر گفتن هیچ قصد توجهییی نمیخواد بکنه به تتثیر و معنی ذکر ،اون قساوت قلب میاره و غیر اون اشکالی نداره و صلواتی که با قصد تاثیر و توجهی ضمنی و کلی ایراد بشه مانعی نداره .
پاسخ:
سلام
تمام کارهایی که در وادی سیر و سلوک انجام میدادید چه اونایی که دستور گرفتید چه اونایی که جایی خوندید .. همه و همه رو بزاریدشون کنار ...
یعنی چی ( غصه نخور خدا تورو به هدفت می رسونه ) این رو به عنوان ذکر می گفتید ؟!
همه رو حتما بزارید کنار / از جزئیاتش واسم بگید و شخص اون اقا و کارهایی که انجام میدید .خصوصی پیام بزارید من در وبلاگ خانم زهرا میم جواب میدم .
پاسخ:
سلام / خواهش میکنم
اینجا کسی ادرس ها رو نداره من هم وقت میزارم تا مجموعه سوالاتی با پاسخ بشه تا بیننده ها ( که تعدادشون هم محدوده ) بتونن استفاده کنن. لذا اگر اجازه بدید فقط مسائل خاص ستاره دار بشن ممنون میشم
واسه اونا روایت داریم / باعث دور شدن و پیش نیامدن این مشکلات میشه .
یا علی مدد
پاسخ:
سلام
بله فرق داره . اگر فد در وادی سیر و سلوک نیستید این خوابها و اتفاقات بخاطر ضعف جسمانیه .
یه مدت خوب بخورید و خودتونو تقویت کنید . کم خونی شاید داشته باشید باید برطرفش کنید . اگر هم در وادی ذکر خاصی و ... هستید حتما باید کنار بزارید .
بله توهم نیست . چیزی است که منم نمیتونم بگم ! پس خودتونو تقویت کنید .
موسیقی گوش نکنید . ب معطر کنید خودتونو به عطر های طبیعی مثل گلاب طبیعی . با وضو بخوابید . ایت الکرسی و معوذتین بخونید قبل خواب . اگر امکانش هست واستون تنها نخوابید یا اگر میشه در اتاق رو نبندید . روی دیوار های اتاقتون ایت الکرسی نصب کنید .
اگر مقدوره کبوتر یک جفت نگه دارید حتما موثره . وقتایی هم که تنهایید یک روسری ر سرتون باشه .
در طول روز اصلا به اون جریان فکر نکنید .
این کارهارو که انجام بدید بعد چند روز حتما بهتر میشید ان شا الله.
یا علی مدد
پاسخ:
سلام
پدرتون که نذر شرعی با جاری کردن صیغه ی نذر نداشتن پس شرعا کنار گذاشتن یا تغییر دادن نذر حرام نیست
اما خب وقتی که این همه برکت از اسم اهل بیت و تو زندگیتون میاد چرا کنار بزاریدش؟
اگ در وسعتونه که خب کار خیر هست و در کار خیر هم خوب نیست ادم یک خیری رو که در توانشه قطع کنه
اگر هم در وسعتون نیست کمترش کنید انقدری که میتونید ...
موضوع اعتنا کردن یا نکردن رو اصلا بزارید کنار .. بلاخره شک دارید که این نذر ها و یاد اهل بیت گره گشا است ؟!
تا وقتی که میتونید و در عهده تون هست بعدم کس دیگه ای میتونه اونو ادامه بده
پاسخ:
سلام
ما از اول هم گفتیم هیچ اشکالی نداره حتی همان عالم بزرگوار هم نظر فقهی شان این است که هیچ اشکالی نداره ! بحث رعایت اخلاقی و دقت در مساءل ادب بیشتر است ...
فلذا سایت اقا که محل استفتاءات حلال و حرام و مکروه و مستحب است محل پرسیدن چنین ظرافت و دقتی نیست و نظر شخصی اقا هم اولا نه اونجا قابل دسترسیه ! چون جواب دهی با شخص ایشون نیست و گروه هایی که احاطه به نظریات و مبانی فقهی آقا دارند مسئول جوابدهی هستند
ثانیا اونجا جای نظر فقهیست .... از لحاظ فقهی هم هیچ کس حتی نمیگید مکروه است .
اما از لحاظ اخلاقی اگر کسی خواست رعایت کند ربطی به اجتهاد و مرجع تقلید نداره یعنی در محدوده ی استفتاء و افتاء نیست چون میتونه شرعا حتی بدون انجام مکروهی انجام دهد ...
یاعلی
پاسخ:
سلام , متشکرم.
١. حضرت خدیجه سرمایه دار بودن . فروشنده که نبودن . کارها و برخورد ها با کارگزارانشون بوده
٢. تازه این هم قبل از ازدواج با پیامبر بوده !
٣.پیامبر واسه جابجایی همسرانشون حتی دور کجاوه شترها را باپارچه میپوشاندند تا همین هیبت هم رویت نشه
۴.برای نهی از ارتباط و اختلاط با نامحرم روایات زیاد و قوی ای داریم
۵. حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند بهترین چیز برای زن این است که نه نامحرمی را ببیند و نه نامحرمی اورا ببیند .
پاسخ:
سلام
ما شاالله ...
خدا بهتون اولاد صالح سالم مومن و زیاد بده ...
یک حرف اینه که خب فاطمه خوبه تو هر خونه یکی باشه ! عیبی نداره زیاد باشه توفامیل...
یکی دیگه اسم های ترکیبیه . مثلا فاطمه مطهره ... خیلی قشنگه ! زینب سادات هم زیباست .
مطهره سادات صفیه سادات ساجده سادات عارفه سادات راضیه سادات هم بسیار زیباهستن
خدا همشو بهتون روزی کنه !
پاسخ:
سلام خواهش میشه !
شما احتیاجی به دلایل ندارید , چون یا خودتون مدت نید تشخیص بدید یا باید بپرسید . مورد اول که منوط به کارشناس بودنتون هست و در حالت دوم هم که جواب داده شد !
خاطرتون جمع ... امروز ب دلایل مختلف و قطعی که یکیش احاطه کامل به جریانات جاری در جامعه است و معیارهای بسیار حساس و دقیق و بجای آقا بهترین گزینه حتی به لحاظ علمی ایشون اند ...
پاسخ:
سلام برادر عزیزم
تکلیفتون تا الان درست و صحیح بوده اما الان باید انتخابتون علمی باشه
یعنی یا خودتون اعلم رو تشخیص بدید , یا از دونفر کارشناس بخاید بهتون اعلم را معرفی کند
به ادله و براهین مستند بنده به شما میگم حضرت ایت الله خامنه ای حفظه الله تعالی را انتخاب کنید .
یاعلی
پاسخ:
سلام
مرز ها را ما خودمونیم که تنگ میکنیم , وگرنه اگر دلیلتون واسه اسم هایی که میگید نمیتونید بزارید , تکراری بودنشون در فامیل باشه خب چه عیبی داره ؟ تو فامیل دوتا حسین یا محمد حسین باشه؟
ابن که نهی کردند شرعی نیست و توصیه ایه
من از خیلی ها شنیدم و چون علامه طهرانی رو گفتم که مطمانم ...
با گوشی جواب میدم الان . نمیتونم لینک رو باز کنم
بعد میبینمش و همینجا نتیجه رو مینویسم ان شاالله
حسین علی هم هست .
ببینید نظر ، نظر درست و واردیه . و قطعا میتونید راه توجیهش رو درست کنید
اگر واقعاواصرار داشته باشید هم خب اشکال که نداره ..
پاسخ:
سلام
ملاک مرجع تقلید اعلمیت و اگاه بودن از شرایط اطراف احکام در جامعه ست ...
شما هر وقت تشخیص دادید کسی عالم تر و دقیق تر از مرجع فعلیتون وجود داره نه تنها میتونید بلکه واجب است اعلم و اگاه تر را به عنوان مرجع انتخاب کنید .
همه علما در یک سطح نیستند , بنده حضرت ایت الله خامنه ای رو توصیه میکنم نسبت به اقای مکارم .
در پناه خدا
پاسخ:
سلام .
خواهش میکنم
ذکر ها و ادعیه ی مفاتیح که منبع روایی دارند . اذکاری که معصوم فرمودند را بزرگان در گفتنشان اشکالی نمیدونند .
خاص ایام رجب هم که ادعیه و ذکرهایی وارده داره , دستور مرحوم قاضی به شاگردانشون یک دستور عام هست اگر واقعا پیگیرید همون رو رعایت کنید که مطماءن هم هست ... تو نت سرچ کنید به اسم دستورات مرحوم قاضی در رجب , میاره ... استاد ما میفرمودن حتی اونا هم واسه کسی اول راهه سنگینه و باید ب تعداد کمتر انجام بشه وگرنه ایجاد زحمت میکنه.
پاسخ:
سلام
بهترین ذکر که عددی هم واسش مشخص نیست تا میشه و میتونید خوبه بگید صلوات است.
بله ذکر یونسیه هم بیشتر گفتنش بدون دستور استاد مشکلاتی امکان داره ایجاد کنه.
شما هروقت خدا رو یاد کردید گه گاه به نام های مختلفش صدا کنید , حتی بدون عدد خاصی اما این که کلیک کنید رو یک ذکر خاص بدون تجویز استاد توصیه نمیشه . میتونید بگید اما بطور مدام و عدد خاص نگید .
پاسخ:
سلام
البته ( مباح ) رو شما فراموش کردید ... خیلی کارهای ما حکم اولیه شون مباح بودنه /
پس نتیجه گیری ای که بعدش کردید کلا مشکل داشت .
اصلا احتیاجی نیست هی در تک تک کارهاتون استفتاء کنید ! واجبات و محرمات حلال ها و حرام ها که خیلی واضح اند در دامنه مکروهات و مستحبات هم خوبه اهتمام داشته باشید ... حساس شدن و رو آوردن به قیل و قال ها خصوصا در این موارد کاملا اشتباهه ... همین عرفیاتی که بین علما و بزرگان و مذهبی ها مرسومه شمارو ی نیاز میکنه از دیگر راه ها /
تمام عقاید و احکام آمدند تا به اخلاقی برسد که منشا توحیده ... کسی که دیدش فکرش در راستای توحید و عشق به خدا باشه همه ی لحظاتش . نفس نفس هایش استحباب است . مشکلی ندراه که... هر عمل اخلاقی و پسندیده ای مستحب است یعنی موجب خشنودی خدا می شود .
شما نمیدانید گناهان چیست ؟؟!! به کبیره و غیر کبیره ش چکار دارید ؟! همه را ترک کنید همه اش حرام اند !!
مثلا یک مورد از مواردی که ایت الله سید عبدالحسین دستغیب آوردن که گناه کبیره هست رو مرجعی بگه صغیره ست .. چه فرقی میکنه به حال شما ؟!! همه اش باید ترک شود ملاک قبح عمل است ...
پاسخ:
سلام .پایدار باشید
چ عرض کنم ! ما این چیزا سرمون نمیشه ... ان شاالله خدا گرفتاری همه مسلمین رو برطرف کنه
پاسخ:
سلام علیکم
اینها استعاره هایی هست واسه کنایه؛
لات و العزی والنعثل و همچنین جبت و طاغوت بت هایی در زمان جاهلیت اند ...
منظورتون البته درست نفهمیدم , ضبطش فتحه, سکون , فتحه سکون است ....
پاسخ:
سلام خواهرم..
خواهش میکنم
زندگیتون پر از رنگ فاطمه زهرا سلاموالله علیها
پاسخ:
سلام
نه پدر و مادر و نه هیچ کس دیگه , به هیچ عنوان چنین حقی ندارند ... ونارضایتیشون هم مهم نیست , فقط مساله اینه که در تمام برخورد ها مهربان و بادب و صبور رفتار کرد
پاسخ:
سلام /
خیلی خوش اومدید ... ارادت شما هم قطعا بخاطر ولایتتون به حضرت علی علیه السلام هست
نه .. کسی خودشو سرباز امام زمان نمیدونه ... هرکسی واسه اسلام دغدغه داشته باشه و زندگی شو در این راه خرج کنه سربازه . اینی هم که به طلبه ها این اسم رو میگن به خاطر ظهور و بروز بیشتری هست که در ظاهر وجود داره واسه زندگی و شرایط طلبگی .
ان شا الله تعالی از سربازان خوب آقا باشید
یا علی مدد
پاسخ:
سلام . خواهش میکنم ، وظیفه من اینجا در خدمت بزرگواران بودن است
در باره سوال 1 : اینکه خانم های طلبه یا اهل درس را تشویق به فراگیری به طور تخصصی کنند هیچ منافاتی با عرض ما نداشت . یعنی کسانی که وارد این عرصه شدند را به نحو احسن مدیریت کرد و طوری راه جلوی پایشان گذاشت که بهترین ثمره را داشته باشند /
ببینید اموری هست که حتما باید متولی داشته باشد ... حتما اما نظر دین درباره بحث اخلاقی و معرفتی این است که چرا تو بری ؟ مثل قصابی مثل جمع آوری مالیات .. حتما باید متولی داشته باشد اما تا میتوانی تو نرو /
سوال دوم هم با همین مبنا قابل حل است ... خیلی ساده هست مساله .. کسی که بره اصلا چ بسا از روی وظیفه دیدنش رفته باشه .. چه بسا هم بسیار موفق و مثمر ثمر باشه و قطعا هم فرد باید مورد تحسین قرار بگیره ...حالا تمام این افرادی هم که رفتند و موفق بودند زحمات بسیاری کشیدند چ بسا سعی بسیار و عالی هم در اولاد داری و همسر داری داشته باشد .. اما به هر حال متفاوت است شرایط رسیدگی کسی که مشغله ندارد تا کسی که در سیر درس و کلاس است .. اصلا قابل انکار نیست .
پاسخ:
وقتی جریانی در حال حرکت است باید به ان جریان مسیر هدایت و مفیدتر نشان داده شود.
اون بحث جنبه ی اخلاقی جریان است.. اما گیریم کسی ادعای ان داشت که نه... میتواند جمع کند. یا اصلا نخواست رعایت کند ان جنبه ای را که لزوم شرعی هم ندارد...حالا این افراد ک کم هم نیستند نباید از راهنمایی های یک رهبر استفاده کنند؟
توصیه ی حضرت اقا برای همین دسته افرادی هستند که با تمام شرایطتش این طلبگی روپذیرفتن و میخان تحصیل علم داشته باشند و اسلام هم هیچ وقت منع نکرده انهارا از این کار..
ان شاالله که روشن شد.
درخدمتم
پاسخ:
سلام
پنبه ی این بحث رو یک بار براتون کاملا واضح و تخصصی زدم /
خلاصه کلام :
تمام این حرف ها فقط در یک شرایط قابل قبوله ... یعنی اصلا با پیش فرض اون گفته شده که :
هیچ گونه منافاتی با رضایت همسر و رسیدگی به امر خانه و خانواده و تربیت فرزند نداشته باشه..
بله هستند افرادی که دیر تر ازدواج میکنند و تا قریب الاجتهادی پیش میرند و بعد هم ازدواج میکنند با شوهری که این شرایط خانوم واسش بسیار هم ارزشه .. و کمک هم میکند .. یا مردانی که تشویق میکنند حتی همسرانشان را به این سمت یا اصلا خانم هایی که بنا به دلایل مختلفی ازدواج نکردند ...
شرایط اگر با اصل وظیفه ی زن منافاتی پیدا نکرد ( مثل هرکدام از شرایط بالا ) خب بله .. خیلی هم خوبه . اما اگر اندک مشکلی ایجاد کرد اون طلبگی مفت نمیارزه ... اون طلبگی نیست .. سیر پرورش نفس هست !
ممکن است همسر مرحوم امینی اصفهانی ناراحت از این شرایط نبودند که حتی مشوق هم بوده اند .. لذا قابل جمع است برای شرایط شخص ایشون
قابل جمع نیست چون بسیاری از اقایون این شرایط رو واسه همسرانشون نمی پسندند..
شما خاطتون جمع حضرت آقا مهمترین چیزی که از زنان انتظار دارد همان حسن التبعل و تربیت اولاده ... اینا مرحله بعده در صورت وجود شرایط ...
عاقبت بخیر باشید
یا علی مدد
پاسخ:
به نام خدا
سلام علیکم /
مساله اصلا انقدر که شما سختش کردید پیچیده نیست .
با رعایت نکته ی زیر که تقریبا میشه گفت همه ی طلا فروشی ها هم همین کار رو میکنن مساله حل میشه.
اینکه همیشه دو معامله صورت بگیرد = ( یک فروش و معامله تمام + یک خرید جدید )
طلافروش ها وقتی طلای شما را میخرند به گرم حساب میکنند اما اگر قرار باشد از آنها بعد از فروش طلایتان خرید بکنید طلای شما را به واحد قیمت مثقال میخرند که به نفع فروشنده هست ... فرق آنچنانی ای هم ندارد در یک ملیون تومان شاید قریب به سی چهل هزار تومانه !
وقتی دوتا معامله انجام دادید دیگه اصلا مهم نیست مورد تعویض شما مساوی بیشتر یا کمتر باشه چون یک بار طلای خودتون رو میفروشید . معامله تموم میشه و بعد در معامله دوم طلای دیگری میخرید ...
فقط خارج از عقد بیع مغازه دار میگه اگر از خودم طلا بخری ( چون واسم تو فروش طلا هم سود داره ) این طلای شما رو کمی با قیمت بیشتر( محاسبه با مثقال ) بر می دارم/
موفق باشید در بندگی خدا ...
یا علی مدد
پاسخ:
سلام دوباره عبدالرضا ی عزیز
سلامت باشید / تو این طور مسائل سعی کنید جانب احتیاط رو رعایت کنید ... یعنی کمی قیمت بالاتر فرض بگیرید و بعد خمس را حساب کنید خاطر جمع تر و نزدیک تر به تقوی ست . خصوصا هم که آخرش فرق چندادنی نمیکنه اما خاطرتون جمع هست.
یا علی مدد /
پاسخ:
سلام / بخش های از کتاب منازل الاخره مرحوم شیخ عباس قمی میتونه جوابگوی شما باشه /
هر کار هم بکنید آخرش اینه که باید امید به رحمت و غفران خدا داشته باشید
قرار نیست شما خاطرتون جمع بشه ... یعنی ممکن نیست با این همه غفلت و اشتباه هایی که ما مرتکب میشیم خاطرمون جمع باشه !
عبارات آقا امر المومنین در دعای کمیل رو ببینید چقدر از عذاب و سختی های عقوبت پناه بر خدا می برند .
باید صله رحم انفاق خلق خوش نیکی به والدین و ... داشت و در عین خوف از شدائد ؛ امید به رحمت و غفران الهی هم داشت .
یا علی مدد علیه السلام
پاسخ:
سلام
بله , به شرط تسلطتون به فتاوای مرجعتون میتونید
اختلافات جزءی وجود داره مثل تعلق خمس به هدیه و ...
قیمت روز اون اجناس رو باید ببینید چقدره یک پنجمشو خمس بدید..
مگر رفتن به دفتر شرایط میخواد؟! شما میتونید یک نماینده دفتر رو بگید واستون حساب کنه و خودتون نرید .
پاسخ:
سلام
یا اول مال رو طاهر میکنن و خمسشو میدن بعد تقسیم ورثه میکنن یا اگر اختلافی شد خودفرد از سهم الارثی که بهش رسیده در مقداریش که میدونه خمس بهش واجب بوده و نداده رو میده و سهمش میشه پاک..
یاعلی مدد
پاسخ:
سلام / ممنونتونم
روزه ی قضای ماه رمضان امسال را باید حتما تا قبد سال آینده بگیرید و الا فدیه به عهده تون میاد و معصیت شده . و اگر چندسال روزه قضا دارید و فقط به اندازه ی روزه های امسال وقت دارید باید روزه های همین امسالو بگیرید.
درباره ی اونایی که میدونید و مشخصه باید نیت همون روز هارو بکنید و الباقیشو به نیت روزه های یقینی قضا تون در سال مشخص بگیرید /
اون یک روز باشه به حساب اون روز هایی که مطمانید مثلا حد اقل 20 روز قضا دارید و ایامش رو نمیدونید.. اما اونایی که میدونید واسه چه سالی و چه روز هایی بوده رو مشخص کنید .
یا علی مدد
پاسخ:
1) باید از دفتر مرجع تون اجازه بگیرید . احتمالا بخشیش رو اجازه بدن/بپرسید از دفترشون . 118 شماره دفترو بگیرید
2) بجاش از خدا عافیت بخواید ... بگید خدایا مارا آنی و کمتر از آنی به خودمان وا مگذار.
3) همین که گفتم رو امام فرمودند :
بخواید از خدا عافیت بده و شکر کردن به عافیت ...
ادم خودشو هیچ کاره بدونه و خدارو همه کاره
خودشو فقر محض بدونه و تنها غنی را خدا ...
اصلا خودی نبینه و فقط خدا ببینه . با این دید از خدا طلب رحمت کنه عیبی نداره که خوب هم هست ... بهترین چیز هم بندگی و رضایت خداست/
پاسخ:
سلام/
ولی فقیه جامع شرایط ، ولایت کامل بر امورات مسلمین داره ، حالا منظورتونو از این تشریع و تکوین که میخواید بفهمید نمیدونم .
در بعضی امور امر امرپدر هست . مثل نظر پدر در ازدواج ... ولایت بر بچه هم با اختلاف پسر و دختر برای والدین متفاوت هست ... دختر تا هفت سالگی دست مادر است و ... رجوع به احکام کنید
اون ولایتی که موجب حفظ احترام و رعایت حقوقشون هست باید همیشه رعایت شه گرچه ک در بسیاری امور در صورت تزاحم ولایت همسر را باید لحاظ کرد . مثلا برای مسافرت زنی با همسرش به جایی که والدین ناراضی اند ... ملاک ولایت همسر است .
عمل به حرف والدین که همه جا ( واجب شرعی ) نیست ! در عصیان خدا که به هیچ وجه ؛ در امورات دیگر خوبه و به صلاحه که گوش کند به حرف والدین و جلب رضایتشان .
پاسخ:
سلام علیکم بزرگوار .
بله جای درست سوالتونو پرسیدی , قسمت احکام .
بعضی احکام مطلق هست و ربطی به اون تعلیلی که به ذهن ما میرسه نداره. مثلا مانند کسی که چهره ی زیبایی اصلا ندارد و اندام خوبی هم ندارد , ایا مجاز است که حجاب نکند ؟!؟!!
اینجا هم همینطور است .. وقتی در معرض نامحرم نیستید استفاده کنید . یا اگر مطمانید از زیر چادر بوی بیرون نمیره به بلوزتون بزنید ...
به هر حال باید طوری باشد که نامحرم نفهمه , در این صورت عیبی ندارد
پاسخ:
سلام.
ولایت پدرو مادر یک ولایت تشریعیست و ولایت رسول الله صل الله علیه واله وسلم ولایتی تکوینی و تشریعیست.
پیامبر و ولی فقیه اختیاراتی دارند که پدر ومادر حتی ندارند .
احکامی صادر میشود از ولایت معصوم و جانشین معصوم که در حوزه امر و نهی والدین نیست
ولایت هرکدام و بازه ی ان در روایات کاملا امده و تصریح شده
مثلا پدرو مادر نمیتوانند اجازه خروج از منزل را ندهند به اولاد بخلاف شوهر که میتواند اجازه به همسرش ندهد.
پس با هم فرق دارند و اون تعبیر یعنی در راستای هم اند ... یعنی کسی که ولایت رسول الله را قبول داشته باشد لا محاله باید ولایت فقیه راهم قبول کند چون این دو جدا از هم نیستند و یکی در ادامه ی دیگریست.
پاسخ:
سلام / خواهش میکنم
برای هر روز 1500 تومان کفاره بدید به استثناء روزهایی که بیمار بودید
حالا برای هر روزی هم که سال بعدش میتونستید قضای اون نگرفته ها یا قضای بیماری هارو بگیرید و نگرفتید ، فدیه هم بدید
برای حساب کردنش هم حد اقل تعداد روز هایی که بهش مطمئن هستید کافیست /
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
این ها که خیلی ساده و واضح هست من نمیدونم شما چرا گیج شدید ؟!
در مورد بخش 1)
اولا این چه تعبیریست ؟! ظلم ! استاد ما میفرمودند وقتی یک فرع فقهی به نظر شما سخت و عجیب اومد اینطور برخورد نکنید ! از تعبد و ولایت دوره / بگید من درست متوجه این فرع و موضوع نمشم ...
برداشتتون از اون سوال یک اشتباه است / چون گاهی با وجود عذر شرعی هم فدیه به عهده ی مکلف هست ، مثل زن شیر ده یا حامله یا مریضی ای که خیلی شدید نباشه ولی مکلف باز هم نمیتوه روزه بگیره /
لذا کسی که بیماری اش مثلا سه سال طول کشیده باید چیزی هم به عنوان فدیه بدهد به خاطر تاخیرش .. البته افراد مسن یا کسانیکه حال جسمی بسیار خراب دارند و اصلا امکان روزه گرفتن برایشان نیست ، خب همین را هم ندارند .
باز هم نظرات مراجع به طور جزئی متفاوته اینجا ولی کلیت همینه
و اما بخش 2)
ببینید برای افرادی مثل خانم ها ی حامله و شیرده و بعضی حالات مریضی( مثل خوف از ضرر به جنین یا بچه و ... ) بجای کفاره فدیه تعریف شده که مقدارش کمتراز کفاره ست/ حالا اگر همین خانم حاکله ای که به خاطر بارداری یا شیر دادنش کفاره که نه بلکه فدیه به عهده ش اومده .. اگر روزه شو در مدت یک سال میتوانست بگیرد و نگرفت باد یک فدیه دیگه هم بابت تاخیرش بده ..
خیلی آسون بودا !
و اما شما :
بیماری تون = عذر شرعی
اگر کسی عذر داشته باشد کفاره ای به عهده ش نمیاد ...
بابت تاخیرش : اگر درفاصله یک سال زمانی بوده که از مریضی فارغ شده بودید و فرصت برای گرفتن روزه داشتین باید فدیه تاخیر بدید وگرنه چیزی بر عهده تون نیست /
ان شا الله خستگیتون در رفت /
یا علی مدد
پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله .
این که شما دغدغه دارید و دوست دارید این خیر وافر به دیگر دوستانتون هم برسه خلی خوبه . و البه که حتما هم جای تبلیغ و فعالیت هم داره .. اجرکم عند الله
اما اینو یادتون باشه ما بیشتر از کمیت به کیفیت کار داریم . اگر اون نماز ده نفر یا حتی شش هفت نفر هم شرکت بکنند اما عاشقانه مسائل رو پییری کنند و با کیفیت ، واسه تمام شما ها بسه ...
به هر حال با این پیش زمینه ی ذهنی کارهایی برای جذب و تبلیغ میتونید داشته باشید :
در سالن اتاق ها تابلئ اعلانات یا هر جایی که میشهو به نظرتون خوب میاد احادیثی در رابطه با نماز صبح ، جماعت و آثارش با طراحی زیبا و رنگی قرار بدید.
یک موضوع خیلی مهم دیگری هم که وجود داره اینه که در باره ی کراهت خواب در بین الطلوعین و برکات و بیداری در اون ساعات نوشته و اعلامیه و صحبت های دوستانه داشته باشید / تحقیقش با خودتون !
یاد آوری های هر از گاهی دوستانه .و خیر خواهانه هم خیلی عالیست که با رفقاتون میتونید داشته باشید .
یا علی مدد ( علیه السلام )
پاسخ:
سلام و رحمت خدا برشما
در روایت داریم مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحًا نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ ، وَأَجْرَى یَنَابِیعَ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ / اینکه انسان مراقبت داشته باشه و واسه خدا رعایت هایی را ملزم باشد قطعا کار خوب و پسندیده ایت اما همونطور که خودتون هم اشاره کردید موضوع خاصش ، ذکر خاصش حتما حتما باید با استا کامل باشد /
پس این شد که فلان چله ای که شنیدید رو نباید همینطوری عمل کنید ( که مثلا در این چله کارهایی و اذکار خاصی آورده شده ، مگر با اجازه استاد ) بله غیر اون بسیار ممکنه عوارض ایجاد کنه...
دست از صلوات بر ندارید ... بالاترین اذکار .. بی حد و بی نهایت و عدد ...
علامه طباطبایی می فرمودند در مشکلات و گرفتاری ها طوفانی از ذکر مبارک صلوات راه بیاندازید که همه ی مشکلات را با خود می برد .
چهل روز مانوسیت بیشتر با قرآن داشتن هم خیلی خوبه .
پاسخ:
سلام علیکم .
استاد ما میفرمودند اون جایی که در شان لباس پیامبر نیست رو اصلا نباید رفت که حالا فکر کنیم آیا دراریم عبا عمامه رو یانه !
اگر کسی انتخابش از سر مبنا و دلیل است و با عشق می پوشد هیچ دلیلی برای دو شخصیتی وجود ندارد که گاهی بپوشیم و گاهی نه..
شما هم هر وقت رستورانی میرید که در شانت هست با خیا راحت اگر جای مناسبی پیدا میکنید که راحت بشینید که خدارو شکر وگرنه با همون پوشیه خیلی هم عادی میتونید غذاتونو بخورید .. ما که زیاد رفتیم !